Everesta, s.r.o.

Jak povzbuzovat

PN

Na povzbuzování lidí není nic tajemného.
Povzbuzovat jednoduše řečeno znamená vytvářet a posilovat pozitivní stav mysli neboli dobré naladění, posilovat dobrý vzájemný vztah, podporovat připravenost ke konání. Zkušenosti učí, že když člověk od někoho něco chce, měl by ho nejprve povzbudit a dobře naladit. Pak teprve může vyslovit své přání a reálně očekávat, že bude vyslyšeno.
Ukažme si to na příkladu ze soukromí. Když se chystáte promluvit s kýmkoli, kdo vám je zvláště milý a sympatický – třeba váš nejlepší přítel – jste už předem příjemně naladěni a v duchu se už usmíváte. Máte k němu velmi vřelý, pozitivní postoj. Jak ho spatříte, rozzáříte se do úsměvu. Ještě než pronesete jediné slovo, povzbuzujete svým vnitřním postojem a vnějším mimoslovním projevem. Váš přítel to vědomě i podvědomě vnímá a podle toho reaguje. Něco podobného se můžete pokusit uplatnit i při práci.

Malý příklad
Jste vedoucí oddělení a máte dvanáct spolupracovníků, z toho tři vám jsou velmi sympatičtí, tři vám jsou velmi nesympatičtí nebo si s nimi prostě nerozumíme. A zbývajících šest vás nijak neruší ani nepřitahují. To je vcelku normální statistické rozdělení četností.
Jak jedná v takové situaci neznalý, neškolený vedoucí? Bude se usmívat na tři své oblíbence a bude jim přednostně věnovat svoji pozornost. Bude se mračit na ty tři, ke kterým má odpor, bude se jim vyhýbat. A bude jednat s určitou náladovostí se šesti zbývajícími.
Jak na to jde vedoucí profesionál? Zaujme tento postoj: „Všichni jsou mi stejně sympatičtí, jsou to lidské bytosti se svými individuálními zvláštnostmi, sklony a potřebami, každý má určitý potenciál. Je mým posláním pomáhat druhým k úspěchu a využívat co nejlépe jejich potenciál.“ Vedoucí si před každou komunikací tento postoj uvědomuje a připomíná.

Povzbuzování začíná u postojů
Vedoucí povzbuzuje lidi už tím, s jakým postojem, v jakém naladění s nimi jedná. Pozitivní postoj - kladný vnitřní vztah k něčemu nebo k někomu - se buduje na základech morálních hodnot jako je upřímnost, čestnost, férovost.
Teprve potom mohou vstoupit do hry povzbuzující slova. Podmínkou je, aby vedoucí měl dobré sebepozorování a vždy věděl, v jakém je naladění a s jakým postojem jde do komunikace s partnerem. Pokud řekne někomu něco nevhodného, je s to si to ihned uvědomit a podle potřeby se rychle omluvit. A překrýt to novou, pozitivní komunikací.

A co když to u někoho nefunguje?
Člověka se špatnou pracovní morálkou nebo s charakterovými vadami můžete nejúčinněji povzbudit tím, že mu dáte poslední termínovanou šanci k zásadnímu obratu. Po ní, pokud není využita, už následuje jen jediné: odchod z firmy. Běžné formy povzbuzování nedávají v tomto případě smysl.

Proč povzbuzovat?
Tím, že vedoucí povzbuzuje svým postojem a naladěním druhé lidi, mění k lepšímu a povzbuzuje zároveň sám sebe. To je konkrétní účinek zákona o zpětném působení činů. V tom je pro něj ukryt obrovský potenciál osobního zisku. Když to dokáže praktikovat neustále, stává se charismatickou vůdčí osobností, za kterou jsou lidé ochotni jít a angažovat se. Tím se jeho motivující síla a schopnost získávat lidi umocňují.

Pavel Náhlovský je stálým spolupracovníkem časopisu Moderní řízení, překládá, píše autorské články; má za sebou praxi kouče, lektora, poradce i manažera, je spoluautorem knihy „Koučování v manažerské praxi“ (GRADA 2007).

Komentáře

Jak povzbuzovat.

Jak působivé, dá se říci, že mě téma zaujalo a rozhodně souhlasím se vším co bylo řečeno, je to příjemně čtivé a příjemně masírující sebevědomí - tak jak to každý cítí, že to dělá, a že to řízení dělá správně, nebo nejenom řízení, ale chování ke druhým a pokud umí - tak využívá - právě těchto zkušeností v chování.
Děkuji za příspěvek a přeji krásný den a budu se těšit na další názory a články. Zdraví Vás Doro.

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.