Everesta, s.r.o.

Osm žen v týmu

logo ABC

Pan Jaromír Vrchota je obchodním manažerem AB Cosmetics, společnosti, která dodává na český trh kosmetické produkty. Má dlouholetou obchodní praxi. Do Prahy dojíždí denně z Teplic, kde žije se svoji manželkou a pětiletým synem.

Všiml jsem si, že na Vašem pracovišti panuje celkem přátelské prostředí. Jak hodnotíte firemní kulturu ve Vaší společnosti?
Naši podnikovou kulturu hodnotím velmi dobře. Myslím si, že jsme udělali pro naše kolegy velmi přátelské prostředí, ve kterém se nebojí ukázat co v nich je.

AB Cosmetics je slovenská společnost?
Ano, je. My jsme dceřiná společnost, celá firma je jinak na Slovensku.

A firemní kultura byla nastavená už směrem od slovenské matky nebo jste si to prostředí tady vybudovali sami?
Firemní kulturu jsme si vytvořili sami.

Takže žádné zadání ze Slovenska tam nebylo?
Ne, my v tom máme volnou ruku a záleží jen na nás, jak si to tady nastavíme.

Cítíte nějakou nevraživost mezi Čechy a Slováky uvnitř firmy?
Pokud můžu hodnotit spolupráci s naší matkou na Slovensku, tak tam nevraživost není. Ta spolupráce musí být taková, aby byly spokojené obě strany.

Jste obchodní manažer. Co tato funkce u vás obnáší?
Na této pozici mám z 80% na starosti obchod společnosti. To znamená fungování obchodního týmu a vyjednávání na řetězcích.

Je obtížné se prosadit v konkurenci na českém trhu?
Je. Ale nestěžujeme si. Je to obtížné v tom, že na českém trhu ubývají klasické malé drogerie, které jsou postupně vytlačovány mezinárodními řetězci.

Jak se vlastně dostane Váš výrobek do regálů v obchodech?
Do soukromých drogerií je to jen na šikovnosti obchodních zástupců. Na řetězcích je to o domluvených obchodních podmínkách a o tom co vám dovolí.

Co to znamená „co vám dovolí“? Máte na mysli, na které místo v obchodě vás dají?
To znamená, že pokud se mezinárodní řetězec rozhodne s vámi neobchodovat, tak tam ty výrobky nedostanete. A pokud ano, tak musíte splnit všechny obchodní podmínky, které máte uzavřené (marketingový poplatek za 1 položku, poplatek za letákovou akci, poplatek za nově otevřenou prodejnu atd.)

Jak velký obchodní tým máte a jaké má složení?
Obchodní tým se skládá ze šesti obchodních zástupců, kteří působí po celé ČR. 3 na Moravě a 3 v Čechách. Dále máme dvě regionální manažerky. Regionální manažerky mají každá na starosti tři obchodní zástupce a kompletní servis pro celou ČR týkající se nezávislého trhu, velkoobchodu a servisu na jednotlivých hypermarketech.

Jaké je složení obchodního týmu z hlediska pohlaví?
Obchodní tým je složen výhradně z žen. Asi předejdu vaší další otázce, ale nebyl to žádný záměr. Když jsme ten tým budovali, vyplynulo to prostě z výběrového řízení. Tam jsme měli samozřejmě i muže, ale lidi, které jsme vybrali, splňují naše kritéria a požadavky a proto jsme vybrali právě je. Pohlaví nehrálo při výběru žádnou roli.

Dva šéfové těch osmi žen jsou muži, nedělá to občas problémy?
Ne, to je o tom, jak jsme se bavili na začátku, že u nás je nastolena přátelská atmosféra. A také si myslím, že je jedno jestli máte tým složený z žen nebo mužů, ale pokud to máte dobře nastaveno, tak to funguje tak i tak.

Prozradil byste nám nějaké tipy, jak na ně? Myslím to v tom pracovním smyslu - jak z nich dostat co nejlepší výkon?
Tipy žádné asi nemám, ale co se týká třeba motivace, tak ta je odlišná. Protože kdybyste např. měl tým složený z mužů, tak dobrou motivací bude třeba zájezd na Chelsea do Londýna a s tím bychom u žen asi neuspěli. V tom je zásadní rozdíl. Jinak platí pravidla pro všechny stejně, ať je to žena nebo muž.

Sledujete naopak nějaké triky, které zkoušejí ženy na své kolegy v práci? Např. když chtějí výhodnější podmínky. Využívají toho, že jejich nadřízeným je muž?
Ne, to si myslím, že ne. Požadavky mají stejné. To je u všech zaměstnanců stejné.

Máte nějakou koncepci a harmonogram školení?
My jsme tento rok získali z EU pro malé a střední firmy dotace na vzdělávání zaměstnanců. Takže obchodní tým po celý rok 2009 navštěvoval různé kurzy. Takže si myslím, že v tomto roce udělal náš obchodní tým velký posun vpřed ve svých dovednostech. Teď už záleží jen na nich, aby nové informace a vědomosti přenesli do terénu.

Co byste dělali, kdybyste dotace nezískali?
Školení by zaplatila firma.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
10 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.