Recenze: Precious

Precious Movie

Kruté drama má šest velkých nominací na Oscara (mimo jiné nejlepší film, režie, ženský herecký výkon v hlavní a vedlejší roli). V českých kinech ho zatím nemáme.

Precious: Based on the Novel "Push" by Sapphire
Režie: Lee Daniels
Hrají: Gabourey Sidibe, Mo`Nique, Paula Patton, Mariah Carey, Lenny Kravitz

Film L. Danielse měl v USA premiéru v listopadu 2009. Vypráví příběh náctileté obézní dívky Precious, která žije se svou rodinou v jedné chudinské čtvrti v New Yorku a jejíž život není žádné peříčko.

Precious je dívka, kterou opravdu jen těžko přehlédnete, přestože je velmi tichá a ve škole sedí vždy až v poslední lavici. Její tělesná schránka je opravdu obrovská a vytváří tak neustále dojem jakési netečnosti a nepřístupnosti. Přesto je tato dívka, která nemá žádné přátele a nikdy nepoznala milostný vztah s opačným pohlavím, jediná ve své rodině, která je schopná lásky. Té se jí ale zoufale nedostává. Rodina hlavní hrdinky je totiž v naprostém rozkladu – otec i matka jsou bez zaměstnání, mladší dceru s Downovým syndromem má na starosti babička, není nic výjimečného, když doma není nic k snědku. Nic z toho ale není ani zdaleka tak strašné, jako nestvůrný vztah mezi Precious a oběma rodiči. Otec Precious totiž svou dceru již od útlého dětství pohlavně zneužívá a nikdo z nejbližšího okolí není schopen mu v tom zabránit. Matka, místo aby se starala o své dítě, na Precious nepříčetně žárlí a dělá jí ze života peklo. Vše vyvrcholí ve chvíli, kdy Precious přivede na svět syna vlastního otce a aby zachránila sebe i své dítě, prchá z domova. Přestože je jí nabídnuta pomocná ruka, není všem jejím utrpením ještě konec… Konečně je ale rozbit začarovaný kruh a my můžeme spolu s Precious doufat ve světlejší zítřky pro další potomky této nešťastné rodiny.

Snímek L. Danielse je přesně tím filmem, který vás po odchodu z kina nenechá chladnými, donutí vás přemýšlet, možná vás přiměje i k slzám. Brutálně realistické scény jsou nápaditě prostříhány scénami snovými, které nám dávají trošku větší šanci nahlédnout do nitra hlavní hrdinky, nejsou však přehnaně ilustrativní. Jedna scéna střídá druhou s takovým napětím, že po dvou hodinách jste opravdu překvapeni, že film je již u konce.

Za zmínku stojí určitě také výkony všech herců, o kterých nelze než konstatovat, že jsou výborné.
Pokud si od návštěvy kina slibujete jen odpočinek a pohodu, není Precious ta správná volba. Pokud máte ale odhodlání spolupodílet se na jednom nevšedním uměleckém zážitku, stačí jen počkat si na uvedení do českých kin.