Everesta, s.r.o.

Teambuilding pro zaměstnance - proč?

Ilustační foto z outdooru

Dostali jsme do redakce příjemný e-mail:
"Otevřela jsem si Váš Bosston, chvilku si četla a líbí se mi u Vás smysl pro humor....
Píši si Blog, jen tak, hlavně manažerský, baví mě business....
Tak mě napadlo - nemohli bychom udělat něco vzájemně? Mě by zajímaly názory dalších manažerů, které dnes neznám, a Vás
by možná zaujala některá témata mých článků....
Hezký den
Jana Peterková"

Odpověděl jsem, že to je přesně to, k čemu má Bosston sloužit - má vytvořit platformu pro výměnu názorů manažerů a personalistů. A tak máme novou dopisovatelku.

Různé agentury nabízejí různou formu Teambuildingových aktivit pro zaměstnance. Otázku Teambuildingu jsem řešila už několikrát v životě a jistě ještě budu. Pro ty, kteří tento termín neznají - skupina lidí, kteří spolu mají dobře spolupracovat se pozve někam ven mimo firmu a společně pracují na různých úkolech ať duševně a nebo hrají různé hry, prostě formou zábavy se učí spole lépe komunikovat a spolupracovat. Mají indoorové a nebo outdoorové aktivity. Doporučuje se to jak pro dobré teamy jako oživení, motivaci, možnost najít další způsoby spolupráce, tak i pro teamy, kde to tzv.skřípe, skupina špatně komunikuje a nedaří se to zlepšit.

Je všeobecně známá věc, že pokud má oddělení dobrého manažera - ředitele, pak i jeho/její team bývá dobrý a spolupracují spolu tak jak mají. Pokud takovému oddlělení koupíte Teambuilding, lidé se tam vyblbnou, užijí si to a budou na to vzpomínat, že to byla dobrá akce. Možná se o sobě dozví i některé nové věci. I to je důležité, že si lidé mimo firmu spolu užijí, ale počítejte, že to stojí nějaké peníze. Firma, která více šetří, si může podobné aktivity zařídit sama a externí koupit jednou za čas jako "třešničku na dortu". Dobří manažeři bývají často i kreativní lidé, vědí, co jejich team má nejraději, a také tyto "zábavné a poučné" aktivity vymýšlejí sami.

Teambuilding se doporučuje i pro skupiny lidí, jež nespolupracují a kde je problém. Zde jsou 2 příklady z mé zkušenosti:
Šéf oddělení byl špatný, výsledky mizerné, lidé se ho báli a neměli ho rádi, ale vyšší management se o to příliš nestaral a zvolil cestu koupit teambuilding. Jaký byl výsledek? Lidé si to tam pěkně užili, bylo to prý bezvadné. Když se ale vrátili zpět do práce, všechno velmi záhy spadlo do stejných kolejí jako předtím, jejich šéf na ně zase začal řvát a opět byl tím nenáviděným. Když se změnil management, tak jsme ho vyhodili, sehnali lidem dobrého šéfa a byl klid. Lidé si oddechli a byli opět veselí, nadšení a těšili se do práce víc než dřív.

I já mám svou osobní zkušenost - kdysi v jedné firmě jsem měla kolegyně na stejné úrovni jako jsem byla já. Spolupracovaly jsem velmi dobře, byly jsme k sobě usměvavé a milé, ale vzájemná důvěra tam nebyla. Já si dobře pamatovala, jak jsem hlavně jedné z nich pomáhala, když přišla do firmy a ona, když se pak dostala na mou stejnou úroveň začala dělat tzv.zákulisní politiku, zkusila o mě lhát a párkrát mě podrazila. Takže jsme spolupracovaly, ale já si na obě dávala velkého bacha. Běžné politické chování ve firmě. Náš šéf měl ale utkvělou představu, že nás naučí mít se rády a důvěřovat si. Delší dobu mě přesvědčoval, že koupí profesionální teambuilding a tam budeme muset skákat jedna druhé do náruče apod. a tím získáme vzájemnou důvěru. Já mu stále opakovala, že jestli chce vyhodit peníze, ať to udělá, že jim tam klidně naskáču do náruče nebo i na záda, ale jakmile se vrátíme do firmy, budu si dávat bacha zas. Kdo mě podrazí jednou, promluvím si s ním, a když zjistím, že nevědomky, odpustím. Kdo mě podrazí dvakrát, má u mě s důvěrou navždy utrum, to už není omyl, je to buď záměr a nebo je ten člověk hloupý. Obojí je pro mě nepřijatelné. Můj šéf tedy nakonec teambuilding nekoupil, no a my s úsměvěm a s profesionálním přístupem spolupracovaly dál. Naše cesty se časem rozešly a my se už nikdy nevyhledávaly. Prostě to byly dobré kolegyně a tím to zvadlo.

Abych to téma shrnula - můj názor :
- Teambuilding přes cizí agenturu je dobrá věc
- Pokud ho kupuji, chci znát reference, volám si na firmy, jakou zkušenost s agenturou měli
- Pokud máte peníze, je dobré je sem tam pro lidi zakoupit, je to motivační, inspirativní a zkušené agentury mají kontakty a skvělé nápady, které byste těžko zařizovali sami, o časové náročnosti nemluvě
- Dbejte na to, aby i Vaši ředitelé v rámci svých meetingů nezapomínali na motivaci, ocenění, legraci, vlastní školení, apod. je to přínosem nejen pro team, ale i pro toho ředitele osobně
- Pokud máte špatného šéfa, teambuilding přes cizí agenturu nic nezlepší, musí to vyřešit jeho/její nadřízený
- Pokud máte problémy uvnitř teamu, musí je vyřešit zase jejich nadřízený, manager, šéf, ředitel, agentura to za něj nevyřeší

Prostě za to, jak vypadá určitý team lidí v práci - vždycky zodpovídá jejich přímý nadřízený, manager, ředitel, šéf.........je jedno jak ho u Vás nazýváte.

Co myslíte, je uspořádání outdooru přiznáním neschopnosti manažera? Diskusní fórum je tu pro Vás.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
4 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.