Everesta, s.r.o.

Provokující otázky

PN

Když člověk působí ve stejné manažerské pozici delší dobu, může se dostavit přízrak rutiny neboli život v zaběhlých kolejích. Pro manažera to může být jistou dobu příjemné, protože má za sebou jisté výsledky, útvar šlape jako hodiny a nikde na obzoru žádný problém s velkým P. Pro firmu to určitě dobré není a pro manažera z dlouhodobé perspektivy také ne. Útvar i manažer ztrácejí dynamiku vývoje, inovace jsou aktuální jen, když se hovoří o nedávné minulosti.

Právě taková situace je zralá pro provokující otázky. Jejich smyslem je probudit tvořivost, nadhled a nekonvenční myšlení, otevřít se zásadně novým myšlenkám. Provokující otázku může položit manažerovi jeho nadřízený, majitel nebo správní orgán firmy, ale také si ji může položit manažer sám.

Jack Welch, legendární šéf americké firmy GE (General Electric), měl ve zvyku shromáždit členy svého top týmu v lednu každého roku a žádal od nich, aby začali myslet a jednat tak, jako by právě převzali svoji práci jakoby čerství manažeři. „Co byste dělali odlišně, kdybyste vstoupili do funkce oproštěni od všech svých předsudků a zvyklostí a vybaveni zcela svěžím, nepředpojatým pohledem na vše?“ Otázka tohoto ražení má velkou sílu. Je to otázka, kterou si většina z nás bohužel nikdy nepoloží.

Při troše snahy si můžete vytvořit další otázky tohoto typu, které vás budou v dobrém smyslu provokovat. Například:
» Kdybyste se dozvěděli, že vám zbývá pouze šest měsíců života, jaké kroky byste ve své manažerské pozici během této doby učinili?
» Co kdyby se váš útvar stal na základě podnětu správní rady soukromou dceřinou firmou, která bude mateřské firmě nabízet, poskytovat a fakturovat svoje práce a služby a fungovat jako samostatný podnikatelský subjekt? Jaké změny byste ve svém jednání a ve svém útvaru učinili?
» Americký autor Ron Ashkenas ve svém blogu (blogs.hbr.org 30.12.2009) dává manažerům tento tip: Zhluboka se nadechněte a vydechněte a pak si představte, že dáváte výpověď sami sobě. Tím obrazně řečeno vyskočíte ze své pozice, získáte náležitý odstup. A pak jako druhý krok můžete začít přemýšlet o tom, že se přihlásíte do konkursu na své dosavadní místo. Co řeknete při přijímacím rozhovoru? Jaké přednosti a silné stránky pro toto místo můžete nabídnout? Jaké změny proti dosavadnímu stavu po svém nástupu uskutečníte?
Tyto tři náměty ani zdaleka nevyčerpávají všechny množnosti formování provokujících otázek. Jejich smyslem je, aby se manažer podíval na svoji situaci novýma očima, pohledem ze zcela nové perspektivy. Otázka však je vždy jen otázka, nic víc. Může vzniknout a zaniknout bez jakékoli odezvy. Provokativní otázka však má svůj energetický potenciál. Při dobré snaze nezůstane bez pozitivní odezvy.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
6 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.