Everesta, s.r.o.

Příběhy slavných značek II.

Slavné značky II

Tentokrát budeme dešifrovat převážně názvy z automobilového průmyslu, ale začněme tím, co jsme posledně slíbili. Sodexho je klasický příklad toho, jak názvy vznikají. Jde totiž o akronym. Co také čekat u takového patvaru? (Frankofonně založení jedinci prominou.) Societé d'Exploitation Hotelière, tak zní celý název.

Jména společností a značek vznikají často právě jako akronymy a složeniny z různých slov. Jejich vznik bychom u dnes běžně používaných názvů ani nečekali a někdy nás rozložené zkratky nutí až k překvapivému úsměvu. Nemusíme chodit daleko, jen v Česku je takových několik. Čedok - Česká dopravní kancelář, Liaz – Liberecké automobilové závody, Setuza – Severočeské tukové závody, Jawa – zakladatel Janeček koupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer nebo Zetor – hláska zet jako zbrojovka a koncovka -or ze slova traktor.

Překvapivý je podtext názvu Google. Vznikl od slova googol, což je matematický termín pro číslo 10100, tedy jedničku následovanou 100 nulami. Americký matematik Edward Kasner potřeboval takové číslo pojmenovat. Zeptal se tedy svého malého synovce Miltona a ten mu prý odpověděl: „googol“. Společnost Google tak odkazuje na své poslání uspořádat obrovské množství informací na internetu. Google je důkazem, že úspěšnou obchodní obchodní značku, dokáže vymyslet i malé dítě. To název jejich velkého konkurenta, Yahoo, je opět akronymem. Je údajně vytvořen prvními písmeny slov Yet Another Hierarchical Officious Oracle, ve volném překladu tedy trochu ironické Ještě jedno vlivné dotěrné orákulum. Zakladatelé David Filo a Jerry Yang však jdou ještě dál a zdůrezňují, že slovo vybrali pro jeho význam. V angličtině je totiž yahoo pojmenování pro člověka, který je hrubý, prostý a neotesaný. Mimoto byla yahoo také zvláštní bytost z knihy Gulliverovy cesty.

U akronymů zůstaneme a vrhneme se na slíbené strojírenství a automobilový průmysl, kde mají zkratky obzvlášť v oblibě. Málokdo si třeba uvědomí, že Agip znamená Azienda Generale Italiana Petroli (Hlavní italské naftařské závody), Varta je německy strohé Vertrieb, Aufladung, Reparatur Transportabler Akkumulatoren (Distribuce, nabíjení, oprava přenositelných akumulátorů), nebo že Seat je vlastně Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Španělská automobilová a cestovní společnost). A takto můžeme pokračovat, značka Fiat je obyčejná zkratka sousloví Fabbrica Italiana Automobili Torino. Do skupiny Fiat patří mimo jiné také společnost Iveco, což je zase zkratka pro Industrial vehicle corporation. U dalších, jako jsou například značky luxusních sportovních automobilů Ferrari, Maserati či Lamborghini je vznik názvu ještě prozaičtější. Jde totiž o příjmení zakladatelů. Zdá se, že Italové nejsou moc vynalézaví ve vymýšlení názvů, ale národ s tak libozvučnými jmény asi prostě nemá zapotřebí hledat nová originální pojmenování. Abychom však Italům nekřivdili, připomeňme, že většina společností nese jméno svého zakladatele.

Máme pro Vás proto malý kvíz. Vyzkoušejte si, jestli znáte nebo alespoň dokážete správně odhadnout křestní jména zakladatelů známých značek automobilů.
Víte jak se jmenoval pan Honda nebo pan Peugeot?

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.