Everesta, s.r.o.

Vratné lahve – film jen jako plakátovací plocha

RB píše nově svůj blog na iDnes.

V neděli večer potěšila televize Nova milovníky českých filmů. Mohli jsme se podívat na film pánů Zdeňka a Jana Svěrákových, Vratné lahve. Tento film dua Svěrák – Svěrák vyvolává jistě různou odezvu. Intelektuálně ladění kritici se často vyslovují s despektem, ale pro mne, jako pro běžného padesátníka, to je film laskavý, vtipný a taky trochu smutný, je to film, v němž poznávám sebe i jiné, a přitom to není ani karikatura, ani plytký popis. Asi je zřejmé, že mám prostě poetiku otce i syna Svěrákových rád.

Uvědomil jsem si, že jsem se už dlouho nedíval na český film na Nově, protože průběh programu mne zaskočil. Byl jsem nemile překvapen, když po prvních pouze asi dvanácti minutách okamžitě naskočily reklamy. Film se ještě rozbíhal a už byly děj a soustředěnost diváka narušeny. Pokud jsem počítal správně, bylo reklamních bloků v průběhu filmu pět. Každý blok reklam trval asi sedm až osm minut a opakovaly se přibližně po devatenácti minutách.

Takže si to shrňme: Do filmu, který má, včetně titulků(!), délku něco přes 2 hodiny, vložila Nova více než 35 minut reklam. Abychom si film opravdu užili, tak první blok běžel krátce po začátku a poslední opět krátce před koncem. A jako bonus každou chvíli zabírala část obrazovky upoutávka na jakýsi „gympl“. Ano, já vím, že je to nový, jistě populární seriál, pravděpodobně zcela zaměnitelný s jinými deseti či patnácti nic neříkajícími zbytečnými seriály – ovšem je pravda, že jsem nežehlil (drobný rébus pro znalce?).

Zjevně jsem nebyl spokojeným divákem. Co s tím? Asi nejjednodušší bude, když si to zapamatuji a nebudu se na dobré filmy dívat, dává-li je Nova (nebo Prima, tam je to snad ještě horší). Přesto mi to nedá, abych se nezamyslel a nepoložil alespoň řečnickou otázku: To jste, dámy a pánové na Nově, opravdu tak nekulturní a bezohlední a opravdu uděláte pro reklamu cokoliv? Prokázali jste na Nově (či prokazujete) neúctu a lhostejnost. Neúctu k dílu i k divákům a lhostejnost k příběhu a k emocím. Řekl bych, že Nova degradovala film na plakátovací plochu.

Komentáře

souhlas i nesouhlas

Mám úplně stejné pocity, mne reklamy také štvou. Z čistě sobeckého úhlu pohledu se tak pro mne jedná o nekvalitní službu: když už je náhodou kvalitní samotný obsah, tak to degraduje alespoň forma podání. A to jsme ještě nezmínili "uširvoucí" akustické rozdíly mezi filmem a přestávkami.

Logicky to tak ale bude vždy a bude se to asi už jen zhoršovat. NOVA je nejpopulárnější komerční televize, jejímž hlavním příjmy plynou z reklamy. Je to jako americký Superbowl. Nejsledovanější pořady mají nejvíce reklam (logicky).

Řešení?

Za kvalitu se holt platí a formy ("bez reklamy") mohou být různé (koncesionářský poplatek za veřejnoprávní TV, placené filmové kanály, e-půjčovny filmů, DVD/BD, klubová kina). Je iluze si myslet, že komerční televize (jakákoliv) se bude chovat jinak. Vznikla za účelem zisku a je jen na ni a jejich divácích, jak to bude vzájemně fungovat.

Takže proč si stěžovat, máme přece svobodu výběru, a to je přeci daleko důležitější než nějaké reklamy na Nově.

Nebo ne?

:-)

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
14 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.