Alespoň základní finanční gramotnost potřebuje dnes každý, kdo chce žít v reálném světě. Ještě o něco dál se potřebují dostat lidé, kteří chtějí řídit firmy nebo zásadním způsobem zasahovat do jejich chodu. Přitom zdaleka ne všichni mají ekonomické vzdělání, někteří z nich jsou vyloženě humanitními typy. Patříte-li mezi ně, právě pro Vás je tento článek, který se snaží shrnout základní metody finanční analýzy podniku pokud možno co nejsrozumitelněji.
Co je finanční analýza
Finanční analýza je analýza finanční výkonnosti podniku. Ta může být velice rozsáhlá, složitá a sofistikovaná a může obsahovat jak fundamentální ekonomickou analýzu (kvalitativní – např. charakteristika trhu, SWOT analýza, analýza konkurenceschopnosti apod.), tak technickou ekonomickou analýzu (kvantitativní – zde jde spíše o finanční matematiku).
Cílem finanční analýzy je zjistit výkonnost (jakousi kondici) podniku nebo jiného projektu, odhalit jeho silné a slabé stránky a na základě získaných informací přijmout rozhodnutí důležitá pro řízení.
Se SWOTkou a marketingovými definicemi produktů si hravě poradí i humanitní nefinanční manažer. Ponechme tedy stranou analýzu fundamentální a zaměřme se na čísla, protože těm chceme porozumět. Slova jako rentabilita nebo cashflow zná skoro každý, ale málokdo dokáže správně vysvětlit k čemu slouží. Takže nejprve stručný slovníček pojmů.
Na co by se měl nefinanční manažer ptát?
1) Má naše firma zisk? případně Je naše podnikání v plusu?
Kde to zjistit: výsledovka, rentabilita tržeb, rentabilita vlastního kapitálu
2) Bude plánovaný projekt ziskový?
Kde to zjistit: cashflow, výsledovka
3) Jsme schopni platit svým obchodním partnerům a zaměstnancům?
Kde to zjistit: provozní pohotová likvidita, cashflow
4) Jaký máme majetek a jaké máme dluhy?
Kde to zjistit: rozvaha
Celý návod jak zjistit odpovědi a kompletní článek najdete zde: Finanční analýza podniku
Komentáře
Poslat nový komentář