Everesta, s.r.o.

Pár slov o stresu

výkřik

V těžko proniknutelných houštinách internetu lze najít o stresu leccos zajímavého. Když napíšete slovo „stress“ do googlu, nabídne se vám 134 milionů odkazů. Pokud zrovna nepíšete disertační práci na toto téma, nezbývá než se rozhodnout pro nějaký odkaz, kliknout na něj a vybrat z toho ve stručnosti cosi zajímavého. Vybrali jsme pár užitečných informací z www.management.about.com

Co to je stres?
Stres je emoční nebo fyzické napětí způsobené naší odezvou na tlaky z okolního světa. Běžné stresové reakce zahrnují pocit napětí, podrážděnost, neschopnost soustředit se a množství fyzických příznaků jako jsou bolesti hlavy nebo rychlý srdeční tep.
Je téměř nemožné žít zcela bez stresu. A většina z nás by se to ani nepřála, protože stres může být i kořením života a příjemným vzrušením. Nicméně pokud se nám stres vymkne z kontroly, může škodit našemu zdraví i našim vztahům s lidmi, může nám brát radost a potěšení ze života.

Jaké jsou nejčastější příčiny stresu?
Zde je přehled osmi nejčastějších:
» Úmrtí blízké osoby
» Rodinné problémy
» Finanční problémy
» Nemoc
» Pracovní problémy
» Nedostatek času
» Stěhování domova
» Problémy ve vztazích (například rozvod)

Z tohoto přehledu je užitečné uvědomit si, že práce jako zdroj stresu nemusí být ani zdaleka tím hlavním a jediným zdrojem stresu. Na druhé straně lze říci, že ať je stres zaměstnance způsoben čímkoli, vždy se to nějak projeví při práci – ve výkonnosti a kvalitě práce zaměstnance, v jeho komunikaci a spolupráci s ostatními, v tom, jak se chová, jak reaguje. Zaměstnanec má například vážný rodinný problém, v důsledku toho je nesoustředěný a podrážděný, udělá nějakou chybu a na povrchu se to jeví tak, že je pracovně přetížen nebo dokonce že je prostě lajdák. Pro vedoucího je nesnadné rozšifrovat, v čem je ta hlavní a prvopočáteční příčina. Jediná šance, jak se dobrat skutečné příčiny stresu a jak zaměstnanci také pomoci je jistě v upřímné a diskrétní komunikaci.

Proč lidé reagují na stejnou situaci různě?
To je určitě zajímavá otázka. Jsou zde tři důležité okolnosti:
» Stejnou situaci nevnímá a neinterpretuje každý stejně
» Proto pro stejnou situaci nepoužíváme stejné zdroje
» Všichni nemáme stejné zdroje (fyzické a psychické zdroje, zásoby energie, zkušenosti, znalosti, dovednosti)
Některé situace, na nichž není v zásadě nic negativního, mohou být vnímány jako stresující. To proto, že si myslíme, že nejsme zcela připraveni efektivně je zvládnout. Například přestěhovat se do lepšího bytu je samo o sobě příjemné, ale samotné stěhování je dobře známým zdrojem stresu.
Je důležité si připomenout, že to, na čem záleží víc než na samotné události, jsou obvykle naše myšlenky a pocity o této události. Opakovaně negativní odezva na určité události a výzvy bude mít negativní vliv na vaše fyzické i psychické zdraví a na vaši spokojenost. Podle odborníků lidé, kteří mají sklon vnímat věci (události, výzvy, atd.) kolem sebe negativně, potřebují lépe porozumět sami sobě a svým reakcím na stresující vlivy, získat určitý nadhled nad sebou. Pak teprve se mohou naučit úspěšně zvládat stres.

Jaké jsou účinky stresu?
Stres ovlivňuje stav našeho organismu a jeho tělesné projevy, naše myšlenky a pocity, naše chování. Zde je přehled nejčastějších účinků.
Účinky na tělesné projevy:
» Sklon k pocení
» Bolesti zad
» Bolesti v hrudi
» Svalové křeče
» Problémy s erekcí
» Mdloby
» Bolesti hlavy
» Srdeční problémy
» Vysoký krevní tlak
» Ztráta libida
» Nižší imunita proti onemocnění
» Bolesti svalů
» Kousání nehtů
» Žaludeční potíže
» Poruchy spánku

Účinky na myšlenky, pocity a vnitřní stavy:
» Zlost
» Úzkost
» Pocity vyhoření
» Deprese
» Ztráta pocitu bezpečí
» Zapomnětlivost
» Podrážděnost
» Nesoustředěnost
» Neklid, nervozita
» Smutek
» Únava

Účinky na chování:
» Přejídání
» Konzumace příliš malého množství jídla
» Náhlé výbuchy vzteku
» Drogy
» Alkohol
» Kouření
» Ústup ze společenských kontaktů
» Časté záchvaty pláče
» Problémy ve vztazích

Z tohoto přehledu je zřejmé, že stres může nepříznivě ovlivnit mnoho různých a důležitých projevů a funkcí člověka. To by nás nemělo vést k pesimismu a k pocitům bezbrannosti vůči stresu. Naopak. Snažme se v tom všem vidět pozitivní motivaci k upřímné a opravdové snaze pustit se do boje s nadměrným stresem a zvítězit nad ním. Základem úspěchu je sebedůvěra a pevná víra, že to dokážeme.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
1 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.